Herinneringskoffers

Gepubliceerd op: 3 maart 2016 16:00

De Bibliotheek heeft oude koffers gevuld met herinneringen. Deze koffers zijn een hulpmiddel om met (dementerende) ouderen of afasiepatiënten herinneringen uit het verleden op te halen.

De boeken, dvd's en realistische materialen in deze koffers bieden gesprekstof waardoor het geheugen geactiveerd kan worden. De inhoud nodigt uit tot vertellen en herbeleven van (oude) verhalen. Het geeft de oudere een gevoel van houvast en veiligheid, het is goed voor het gevoel van eigenwaarde en draagt bij aan de kwaliteit van leven.

Presentatie

Op 24 maart om 10:30 uur worden de herinneringskoffers gepresenteerd onder aanwezigheid van de ontmoetingsgroep in de ontmoetingsruimte het Trefpunt in de Vijverhof in Capelle aan den IJssel. Tevens wordt er uitleg gegeven over de voorwaarden van het lenen van deze koffers. Na de presentatie kunt u gelijk intekenen op het lenen van een koffer.

Doelgroepen

De herinneringskoffers zijn vooral geschikt voor het gebruik in zorginstellingen, dagactiviteitencentra en kleinschalige woonvoorzieningen. Maar ook in de huiselijke sfeer zijn ze goed te gebruiken, bijvoorbeeld door mantelzorgers of bij dementerenden. De koffers kunnen zowel door werkers in de ouderenzorg met een instellingsabonnement als door particulieren (mantelzorgers) met een standaardabonnement geleend worden.

Thema's

• dagelijks leven van toen
• 'verliefd, verloofd, getrouwd'
• Natuur
• mannen van toen
• koningshuis
• oude ambachten en beroepen
• huisvlijt

Wilt u de presentatie bijwonen of meer informatie? Neem contact op met Miranda van der Meer, Coördinator vrijwilligers: m.vandermeer@bibliotheekaandenijssel.nl o.v.v. uw naam en uw telefoonnummer.