Martina is een doorzetter

Gepubliceerd op: 10 september 2024 11:00

In de Week van lezen en schrijven (8-15 september) vragen we in heel Nederland aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Martina Volders uit Capelle aan den IJssel is zo iemand. Als Taalambassadeur helpt ze anderen.

“Sinds begin 2024 ben ik Taalambassadeur bij Team Ervaringsdeskundigen Rotterdam-Rijnmond, kortweg TERR. TERR werkt in opdracht van de gemeenten in de regio Rijnmond en heeft ongeveer twintig Taalambassadeurs. Ik ben Taalambassadeur namens de gemeente Capelle aan den IJssel.
Ik geef presentaties. En ik zit in een testpanel. Ik vertel organisaties en bedrijven of ik hun informatie begrijp of niet. En ik help andere mensen. Mijn collega’s bij Promen vroegen me bijvoorbeeld om hulp omdat ze iets niet konden lezen. Ik hielp ze, maar ik zei ook: ‘Je kunt het zelf leren.’ Nu volgen zij net als ik lessen op avondschool Accent.”

Doorzetter

Martina had als kind al moeite om op school mee te komen. Vooral rekenen vond ze moeilijk. Lezen kan ze, maar ze begrijpt niet altijd wat er staat. Vier jaar geleden is ze begonnen met de avondschool. Ze volgt allerlei soorten lessen. “Lezen, schrijven en taal. En rekenen. En dan volg ik ook nog Engelse les. Ik ben ook een gamer, dus dan is de Engelse taal best wel handig.” Ook via haar werk heeft Martina allerlei cursussen gedaan. Ze blijft zich dus ontwikkelen. “Ik denk dat doorzettingsvermogen wel bij me past”.

Gedichten

Martina doet ook dingen die ze best wel spannend vindt. De metro pakken naar plekken waar ze liever niet komt. Presenteren voor een groep. Ze vindt het best eng, maar ze doet het wel. En ze schrijft gedichten die ze op LinkedIn plaatst. “Mijn eerste gedicht maakte ik over de processierups. Mijn broer en ik zijn daar allebei ziek van geworden. Toen heb ik een gedicht gemaakt over een rups die mooi kan zijn, maar ook rotzooi kan maken. Zo kan ik mijn verhaal kwijt. En wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.”

Efteling

Naar de Efteling gaan is een andere hobby van Martina. Ze is zo gek op het pretpark dat ze zelfs een Efteling-tatoeage op haar arm heeft. Binnenkort mag ze als Taalambassadeur de Efteling helpen. Ze gaat een route door het park lopen en kijken of ze alle informatie wel begrijpt. Ook test ze de app die mensen op hun telefoon kunnen downloaden. Ze heeft er zin in. “Ik vind het spannend, maar ook leuk. En ik ga niet alleen maar werken he? Ik ga ook in alle achtbanen!”

Het Digi-Taalhuis is er voor jou

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak vinden zij het ook lastig om een computer of mobiele telefoon te gebruiken. Daardoor zijn deze mensen minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond dan mensen die hier géén moeite mee hebben. Gelukkig biedt het Digi-Taalhuis hulp aan iedereen die beter wil leren lezen, schrijven of rekenen. Of beter wil leren omgaan met de computer of mobiele telefoon. Of je nou uit een ander land komt of al je hele leven hier woont: het Digi-Taalhuis is er voor jou.